Odaberi državu za dostavu paketa
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali funkcionalnost naše web stranice. Nakon što si dao svoju privolu, koristimo ih za analizu prometa i personalizaciju oglašavanja na reklamnim platformama trećih strana, uvijek u skladu s pravilima o zaštiti osobnih podataka.
Konvencionalne kutije hi-fi zvučnika su dizajnirane da sadrže i potiskivanje i povišenje nekih zona radi atraktivnijeg dobivenog zvuka, i nisu dobar odabir za snimanje zvuka i audio postprodukciju. S druge strane, studijski monitori su dizajnirani za proizvodnju detaljnog, realanog zvuka, uravnoteženog u cijelom frekvencijskom spektru. Upozorenje! Studijski monitori se prodaju zasebno i kao par.
Rješenje ove dileme može bitno pojednostaviti sljedeći izbor. Pasivni zvučnici se mogu lako prepoznati prem stezaljkama za kabel na zadnjoj strani. Slože za napajanje kablova pojačala. Za razliku od aktivnih nemaju ugrađeno pojačalo. Poseban slučaj su modeli označavani kao bi-amping ili tri-amping. Dvaki driver zvučnika je napajani pomoću samostalnog pojačala. Pogodnost pasivnog monitora je viši modulutet priključivanja.
Iako se općenito lakše kombinira s drugim uređajima, standardom većine studija su sada aktivni monitori s ugrađenim pojačalom. Povezuju se izravno na zvučnu karticu ili mikser. O pojačanju svakog zvučnika se brine jedan zajednički ili više odvojenih pojačala različite kvalitete.
Pri odabiru se isplati usmjeriti pozornost na sam tip konstrukcije repro kutije. Na modelima sa zatvorenim ormarom ima važnu ulogu i zrak, koji je unutra i koji se pod utjecajem membrana pokreće. Zrak je, međutim, sklon pružati veći otpor, osobito pri širenju bas frekvencije, koje potom zvuče kao previše ravne. Stručni studiji daju prednost zvučnicima sa basrefleks otvorom koji se obično nalazi na prednjoj ili stražnjoj strani konstrukcije kutije.
Nearfield vs. farfield monitori i postavljanje monitora u prostoru
Na konačnu percepciju zvuka monitora utječu ne samo parametri zvučnika, ali posebice i parametri sobe. Zvuk odskakuje od zidova i svakog komada namještaja, koji je u sobi. Idealno je da postavite monitor tako da je slušatelj smješten u polovini radijusa od jeke bez izravne refleksije od zidova. Što je soba je manja, to je manji radijus odjeka u njoj.
Zvučnik bi trebao biti smješten tako da je njegov zvuk usmjeren izravno u slušateljevo uho i trebao bi biti bez prepreka na tom putu. Preporuča se staviti zvučnike na stalci ili ih objesiti na zid. Idealne uvjete ćete postići ravnomjernim okretanjem dva zvučnika ka licu slušatelja, tako da su stražnji rubovi zvučnika okrenuti iznutra približno pod kutom od 60 stupnjeva. Monitore razmještajte tako da se slušanje odvija u radijusu od izravnog odjeka, ili oko 1,2 metara od glave slušatelja i da zvučnici s glavom slušatelja tvore istostranični trokut. Monitori koje koristimo na ovaj način se nazivaju near field monitori, odnosno zvučnici za blisko slušanje.
Izbor veličine zvučnika mora biti prilagođen veličini prostorije. Preveliki zvučnici u maloj sobi će izazvati više problema nego koristi. Prejak zvuk će se nekontrolirano reflektirati od zidova i predmeta u sobi, što će izazvatinjegovo veliko iskrivljenje. Osnovna orijentaciju vam može dati naša preporuka:
Veličina zvučnika (u inčima) | Minimalna veličina sobe (m) | Snaga zvučnika (W) |
---|---|---|
3“ – 4“ | 2,7 m x 2,1 m | 15 W – 30 W |
4,5“ – 7“ | 3,9 m x 3,0 m | 30 W – 60 W |
8“ – 10“ | 4,6 m x 3,0 m | 60 W – 100 W |
10“ (+subwoofer) | > 4,6 m x 3,0 m | > 100 W |
Prilikom pronalaženja idealne pozicije lokaliziranja monitora naspram slušatelja dolazi do problema s bas frekvencijama. Šire se u prostoru puno nekontroliranije. Izvan dosega direktnog dozvuka near field monitora će intenzitet bas frekvencija slabiti u odnosu na udaljenost a zvuk će biti zakrivljen. Idealno rješenje je kombinacija near filed monitora s far field monitorima, koji se od near field monitora razlikuju većim promjerom zvučnika i većom snagom. Far field monitore možemo locirati 0,6 m do 1,2 m iza near field monitora tako, da s near field monitormi a glavom slušatelja budu u jednoj osi.
Širenje zvuka najviše utječu parametri prostora, zato bi se trebali potruditi što više poboljšati uvjete u prostoriji u kojoj monitiramo zvuk. Tradicionalna pravokutna dispozicija, nažalost ne pomaže kod širanja zvuka i zvuk je ili predisponiran ili preslab u nekim frekvencijama. Zato preporučamo poboljšati akustiku u prostoriji pomoću akustičnih ploča, u svaki kut prostorije instalirati zamku za upijanje baseva, u zidove ugraditi pločama za upijanje ili difuzorima ako studijske monitore držimo na stolu, obavezna bi trebala biti pogodan podložak.
Ravan frekvencijski odaziv
Idealan zvuk bi u svakoj frekvenciji uravnotežen i što jasniji. Da li snimka ima previše baseva ili se note ne mogu točno identificirati? Najvjerojatnije je kriv monitor. Ravan frekvencijski odaziv će otkriti svoju prirodnu suštinu najbolje u srednjim frekvencijama. U ovom prostoru su najbolji vokali, gitare i na primjer ritmički bubnjevi, koji će na kvalitetnim monitorima zvučati konkretno i živo. U visokim frekvencijama dominiraju zvukovi činela i hi-hat činela. U ovoj dijelu mora zvuk zvučati oštro, ali ne previše. U zvuku kvalitetnih monitora bi trebao biti prepoznatljiv svaki udisaj kod vokala.
Sažetak
Kvalitetni studijski monitori moraju zvučati realistično i bez zakrivljenja. Odabir mora biti prema svojstvima prostora i moraju u prostoriji biti ispravno locirani. Pažnja! Ne svi modeli u ponudi idu u paru, neke nudimo samo po komadu. Ako imate dilemu, može vam pomoći pogodan set, koji osim monitora sadrži i kompatabilnu opremu za studijo, kao što je podložak, zvučna kartica, slušalice, kablovi, stalci ili mikrofon.